Mag(ad)ban az életerő

Mag(ad)ban az életerő

Ellentétben azzal a társadalmi nézettel, hogy a különböző magok és diófélék sok zsírt tartalmaznak, ezért elfogyasztásuk a fogyni vágyók körében kerülendő. A legtöbb klinikai vizsgálat azt támasztja alá, hogy fogyasztásuk igenis lehet a fogyókúrás diéta része, sőt szükséges kelléke!

A legfontosabb hogy ezen magok és diófélék tápanyag tartalma és egészségre gyakorolt hatása kiemelkedő.  A minőségi diétában nem a zsírok fogyasztása dönti el, hogy most az helyes vagy helytelen a fogyást illetően, hanem a diétában szereplő ételek tápanyagtartalma, szerves összetevőik össz tartalma. Így a magok és dióféléknek igen magas az egységnyi kalóriára jutó tápanyagtartalma, ami hozzájárul az egészség szolgálatában.

A magok és diófélék széles tápanyagtartalma a következőkben segíthet:
– csökkenti a vér LDL koleszterin-szintjét, növeli a vér HDL szintjét;
– szerves tápanyag tartalommal rendelkezik: kálciumal, magnéziummal, rézzel, szelénnel;
– antioxidáns tartalma kimagasló: szerves E-vitamint, flavonoidokat, rezveratrolt, karotinokat tartalmaz;
– fehérje vegyületei segítenek az izmok építésében, és a perifériás keringés élénkítésében.

Népegészségügyi vizsgálatok széles köre mutat rá arra, hogy megvédi a szívet és a keringési rendszert, ha legalább heti ötször fogyasszuk őket. Ekkor 35%-val lehet kisebb a koszorúér betegségek előfordulásának.

A fogyni vágyók körében is sok haszna lehet a magoknak és dióféléknek, hiszen fogyasztásukkal gazdag tápanyag forráshoz juthatnak, és növelik szervezetük inzulin érzékenységüket. Ezzel véve fel a harcot a cukorbetegség karbantartása és megelőzése érdekében.

Ha mentálisan is sokat kivesz belőlünk a munka, és sok stressz faktor vesz minket körbe, akkor szintén komoly segítség lehet fogyasztásuk.

Minden egyes magnak és diófélének megvan a maga élettani hatása:
– Dió: Javítja többek között a vér-keringését, a véredények tágulását, és a vér nyomásának kiegyenlítődését.
– Mandula: Többek között véd az oxidatív stressz ellen.
– Mák: Többek között a csontok erősítésért és a test ellazulásáért hasznos.
– Lenmag, chiamag, kendermag: Összetett növényi fehérje források, és az omega-3, 6 kiegyensúlyozott beviteléért felelős, mely a keringési-rendszert nagyfokúan támogatja.
– Tökmag: Gazdag forrása a vasnak, kálciumnak és a növényi hatóanyagoknak, fotokemikáliáknak, mely megvédheti a férfiakat a prosztata elváltozásaitól.
Szezámmag: Csonterősítésben, és szellemi frissesség megtartásáért nagyon hasznos. Kiváló E-vitamin tartalma és sezamin tartalma kiemelkedő jelentőségű egészségünk visszaszerzésében.

Előkészítésében, felhasználásban és napi szintű alkalmazásában többet is megtudhatsz persze!
www.zoldsegeketbeszelek.hu

Felhasznált szakirodalom:

Ellegard LH, Andersson SW, Normen AL, et al: Dietary plant sterols and cholesterol metabolism. Nutr Rev 2007;65:39-45.
Pasman WJ, Heimerikx J, Rubingh CM, et al: The effect of Korean pine nut oil on in vitro CCK release, on appetite sensations and on gut hormones in post-menopausal overweight women. Lipids in Health and Disease 2008;7:10.
Buck K, Vrieling A, Zaineddin AK, et al: Serum enterolactone and prognosis of postmenopausal breast cancer. J Clin Oncol2011;29:3730-3738.
Higdon J: Lignans. In An Evidence-Based Approach to Dietary Phytochemicals. New York: Thieme; 2006: 155-161.
Kris-Etherton PM, Hu FB, Ros E, et al: The role of tree nuts and peanuts in the prevention of coronary heart disease: multiple potential mechanisms. J Nutr 2008;138:1746S-1751S.)
Thompson LU, Chen JM, Li T, et al: Dietary flaxseed alters tumor biological markers in postmenopausal breast cancer.Clin Cancer Res 2005;11:3828-3835.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *